مدیریت کسب و کار

برون سپاری و جمع سپاری در سازمان چیست؟

جمع سپاری و برون سپاری چیست؟

برون سپاری و جمع سپاری در سازمان چیست؟

برون سپاری چه زمانی انجام می شود؟

زمانی که بخواهید کار و فعالیتی انجام دهید که برای انجام آن نیاز به کسب دانش جدید، گذاشتن انرژی،هزینه و زمان زیادی داشته باشید آن کار را به گروهی دیگر خارج از ازمان خود واگذار می کنید و نتیجه ی نهایی را از آنها تحویل می گیرید و در مقابل هزینه هایی را پرداخت می کنید، مزیت برون سپاری این است که کار شما را سرعت می بخشد و شما بدون این که درگیر شوید نتیجه ی نهایی را دریافت خواهید کرد، برای مثال بسیاری از شرکت ها طراحی سایت ، اپلیکیشن، تبلیغات و بازاریابی خود را برون سپاری می کنند.

در دوره بیزینس کوچینگ شما مهارت های به روزی برای مدیریت کسب و کار خود خواهید آموخت یکی از آنها مهارت کار تیمی و روش های مختلف برون سپاری است.

 

اگر مایلید تکنیک های مدیریت کسب و کار را حرفه ای بیاموزید می توانید اطلاعات دوره بیزینس کوچینگ را مطالعه کنید

 

جمع سپاری چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟

جمع سپاری در ایران چیست؟ نوعی برون سپاری تلقی می شود، زمانی که بخواهید یک کار بزرگ و زمان بر انجام دهید آن را به جمعیتی واگذار می کنید تا در زمان، انرژِی و هزینه های خود صرفه جویی کنید.

جمع سپاری یا با هدف کسب سود مالی انجام می شود و یا به صورت داوطلبانه و مجانی انجام می گیرد، افرادی که در جمع سپاری فعالیت می کنند شاید خودشان هم ندانند که جزء چه جمعیت بزرگی هستند و در انجام چه پروژه ی بزرگی سهیم اند.

در اینجا مثال هایی از کسب و کارهای معروف برای شما خواهیم زد که از این روش استفاده کرده اند و به نتایج خوبی دست پیدا کرده اند.

 

ویکی پدیا و reCAPTCHA

ویکی پدیا برای نوشتن مقالات و تکمیل اطلاعات خود  کار را به صورت داوطلبانه به دست کاربران اینترنتی سپرده است،جمعیت گسترده ای از زبان و نژادهای مختلف بدون این که خودشان متوجه شوند روزانه آن را تکمیل می کنند.

یک مثال بسیار بارز از مفهوم جمع سپاری که هر روزه با آن مواجه هستیم، مفهوم reCAPTCHA می باشد. در بسیاری مواقع زمانی که قصد دارید وارد یک سایت شده یا یک فایل را دانلود کنید، باید پروسه ‌ای را طی کنید که نشان دهید انسان هستید و یک ربات مخرب قصد ورود به سایت را ندارد.

زمانی که شما عبارت I`m not a robot را تیک می زنید، احتمالا از شما درخواست می ‌شود تا چیزی شبیه یک پلاک یا عبارت نوشته ‌شده روی یک تابلو که البته تشخیص آن چندان هم سخت نیست را وارد نمایید.

 در مقابل، شما نقش یک نیروی مجانی برای یک کمپانی همچون گوگل را ایفا کرده ‌اید تا بتواند به شکل مؤثرتری حروف و اعداد را از تصاویر استخراج و پروژه ‌های مختلف خود همچون Google Maps یا کتابخانه گوگل را تکمیل کند.

 به کمک reCAPTCHA  دسترسی ایمن به سایت‌ ها فراهم می ‌شود و در مقابل، روزانه میلیون ‌ها تصویر و عبارت و نشانه توسط نیروی انسانی بررسی ‌شده و صحت آن ها مورد تأیید قرار می‌ گیرد و این یک منفعت دو طرفه ایجاد می کند.

 

جمع سپاری و کار گروهی

Waze

نرم افزار Waze یکی از موفق ترین استارتاپ های جمع سپاری است. تفاوت این نرم افزار با سایر برنامه های مسیریابی مبتنی بر GPS این است که از طریق روش جمع سپاری کاربران ایجاد شده است.

 کاربرها می توانند مواردی مثل راه بندان ها، تصادف ها و سرعت حرکت ترافیک را گزارش کنند و به صورت خودکار بهترین مسیر حرکت و ارزان ترین محل بنزین زدن را از نرم افزار بگیرند. تعداد کاربران Waze در 13 کشور از جمله آمریکا به حدی شده که نقشه کامل این کشورها با کمک کاربران به دست آمده است. طبق گزارش ها این برنامه بیش از 50 میلیون کاربر دارد

 

مک دونالد

McDonalds Burger builder

 مک دونالد در سال 2014 تصمیم گرفت که از مشتریان خود برای ساختن همبرگرهای جدید از طریق روش جمع سپاری کمک بگیرد. به این ترتیب، کاربرها می توانستند با کمک ابزار موجود در سایت مک دونالد، برگر مورد نظر خود را ایجاد کنند و بقیه مشتری ها به ایده ها رأی می دادند. پس از مشخص شدن ایده های برنده، مک دونالد هر هفته شروع به فروش یکی از برگرهای جدید می کرد و ایده پرداز آن را معرفی می نمود.

 

دوره های بازاریابی و فروش

Airbnb

افراد می توانند از طریق این سایت اتاق یا خانه خود را اجاره دهند یا محلی را اجاره کنند. موفقیت این نوع کسب و کار به دلیل زیاد بودن تعداد افرادی است که در آن مشارکت دارند.

این شرکت حتی در تبلیغ های خود نیز از روش جمع سپاری استفاده کرده است. این شرکت در یکی از اقدام های جالب خود، از کاربرانش خواست که تصویرهای خود از سراسر جهان را به صورت Vine برای شرکت ارسال کنند. با به هم متصل کردن تصویرهای منتخب ویدیویی تبلیغاتی برای شرکت به دست آمد که حاصل مشارکت جمعی مشتریان آن بود.

 

برای مشاهده ویدئو جمع سپاری کلیک کنید

 

در این مقاله شما را با مفهوم برون سپاری و جمع سپاری در سازمان آشنا کردیم، اگر می خواهید بدانید که چطور از این روش می توانید در سازمان خود استفاده کنید کلیک کنید.

 

اگر مایلید در دوره بیزینس کوچینگ شرکت کنید کافی است کلمه مشاوره را به شماره 09170808088 پیامک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *