مدیریت کسب و کار

راز موفقیت شرکت آمازون

جف بزوس

جف بیزوس مدیرعامل شرکت آمازون بزرگترین شرکت خرده فروشی آنلاین را راه اندازی کرد و اکنون در ردیف ثروتمندترین افراد جهان قرار دارد
آمازون فعالیت خود را در سال 1995 با کتاب فروشی آنلاین شروع کرد و در همان ماه اول موفق شد به 40 کشور دنیا کتاب بفروشد.در این مقاله راز موفقیت شرکت آمازون را بررسی خواهیم کرد.

 

راز موفقیت شرکت آمازون

1- از شروع کار نترسید و ریسک پذیر باشید

جف بیزوس معتقد است حتما نباید در یک کار خبره شویم و بعد شروع کنیم، اصل مهم و اساسی شروع کردن است، صبر در خبره شدن موجب فلج تحلیلی (تحلیل بیش‌از‌حد شرایط، بدون تصمیم‌گیری) و سکون می‌شود.

بزوس در مراحل مختلف پیشرفت آمازون نیز بارها کارمندانش را به ریسک‌پذیری تشویق کرد و در پی این اقدام، گاهی شاهد نتایج مثبت و موفقیت‌های چشم‌گیری بود (مثلا ایجاد قابلیت خرید کردن فقط با یک کلیک) و گاهی نیز نتایج منفی و شکست کامل (مثلا راه‌اندازی حراجی آمازون که نتوانست با حراجی ‌ebay رقابت کند) را تجربه کرد، اما بزوس اهمیتی به این قبیل اشتباهات اتفاقی نمی‌دهد

 

2- کاری را انجام دهید که در آینده حسرت انجام ندادنش را نداشته باشید

بزوس با چالشی‌ترین تصمیم زندگی خود مواجه شد؛ آیا باید شغل پُردرآمدش را به‌عنوان معاون ارشد شرکت سرمایه‌گذاری D. E. Shaw رها می‌کرد تا یک کتاب‌فروشی آنلاین راه بیندازد یا باید در شغل فعلی خود باقی می‌ماند؟

بزوس از شغلش استعفا داد و به سیاتل نقل مکان کرد، دامنه‌ی Amazon.com را خرید و کاری را انجام داد که در سال های بعد حسرت آن را نداشته باشد.

 

3- انتظار سود دهی در کوتاه مدت نداشته باشید و به فکر رشد در بلند مدت باشید

آمازون شش سال پس از راه‌اندازی به سوددهی رسید.

 

4- بازاریابی دهان به دهان

اگر کیفیت محصولات و خدمات شما بالا باشد، خود به خود توسط خریدارانش به سایرین پیشنهاد می شود این موثرترین و ارزان ترین روش بازاریابی است.

 

5- همیشه به دنبال رضایت مشتری باشید

رضایت مشتری بر هر چیز دیگری ارجعیت دارد ،اصول مشتری مداری را بیاموزید و پیاده سازی کنید، آمازون بر پایه مشتری مداری کار می کند و این یکی از اصول مهم در بازاریابی و فروش است.

 

6- به دنبال راه هایی باشید که خرید را به نفع مشتریان تمام کنید

درست است که به‌آسانی می‌توانید قیمت‌ها را بیشتر کنید و درنتیجه درآمدتان را افزایش بدهید، اما چنین اقدامی‌ می‌تواند به نارضایتی مشتریان‌تان منجر شود و در درازمدت به کاهش درآمد بینجامد.

 

7- نوآوری به خرج دهید

آمازون کار خود را با فروش کتاب شروع کرد اما اکنون شما هر کالایی را می توانید در سایت آمازون خریداری کنید، به گفته بزوس از سکون بترسید و دنبال نوآوری باشید.

 

8- رقبا را تحلیل کنید

سعی کنید همیشه رقبا را بررسی و تحلیل کنید، نقاط قوت و ضعف آنها را بشناسید و سعی کنید در کار خود ضعف های کمتری نسبت به آنها داشته باشید.

 

9- نیازهای اصلی مشتریان را پیدا کنید

اگر میخواهید فروش و بازاریابی برای شما راحت شود باید نیازهای اصلی مشتریان را بشناسید و متناسب با آن محصولات خود را تولید و عرضه کنید.

 

10- در استخدام کارمندان وسواس به خرج دهید

به دنبال تطبیق شغل و شاغل باشید ، کارمندانی را استخدام کنید که برای کار شما ساخته شده باشند.

 

کلاب هاوس مهدی حسینی

به Clubhouse مهدی حسینی بپیوندید

 

در این مقاله راز موفقیت شرکت آمازون  و تکنیک های بازاریابی و فروش این شرکت  را گفتیم اگر مایلید در زمینه برندینگ، مشاوره تخصصی دریافت کنید کلمه مشاوره را به شماره 09170808088 پیامک کنید.

 

اگر مایلید سیستم سازی کسب و کار را حرفه ای بیاموزید و یک گام بزرگ برای اصلاح و رشد کسب و کار خود بردارید پیشنهاد می کنیم اطلاعات دوره بیزینس کوچینگ را مطالعه کنید.

 

برای دریافت جدیدترین مقالات و اخبار ایمیل خود را وارد کنید

[mc4wp_form id=”6908″]

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *