کتاب, مدیریت کسب و کار

خلاصه کتاب تئوری انتخاب از ویلیام گلاسر

خلاصه کتاب تئوری انتخاب از ویلیام گلاسر

خلاصه کتاب تئوری انتخاب از ویلیام گلاسر، تئوری انتخاب به زبان ساده معتقد است که انسان ها رفتارهای خودشان را انتخاب می کنند و دلیل اصلی انتخاب هر رفتار ارضای یک یا چند نیاز ژنتیکی و ذاتی است نظریه انتخاب دکتر علی صاحبی  (ترجمه کتاب تئوری انتخاب) نیز چنین عنوان می کند. البته ممکن است گاهی ما به انتخاب رفتارهای موثر یا ناموثر (مثل افسردگی) دست بزنیم.(تئوری انتخاب و افسردگی) اما در هر صورت ما رفتارهای خودمان را انتخاب می کنیم و در نتیجه مسئول انتخاب های خودمان هم هستیم.اگر بتوانیم انتخاب های درستی انجام دهیم موفقیت ما تضمین می شود، شما در دور بیزینس کوچینگ با تئوری انتخاب بیشتر آشنا خواهید شد.

خلاصه کتاب تئوری انتخاب از ویلیام گلاسر، نظریه انتخاب دکتر علی صاحبی دارای 10 فصل است:

فصل اول : ما به یک روان شناسی جدید نیاز داریم

“در قدم اول باید بدانیم که ما مسئول انتخاب های خودمان هستیم و انتخاب های ما باعث موفقیت یا شکست ما می شود ،باید قبول کنیم مسئول موفقیت یا شکست ما دیگران نیستند.”

نظریه انتخاب می گوید که خود ما هستیم که تمام افکار، اعمال، احساسات و حتی بخشی از فیزیولوژی خود را انتخاب می کنیم. دیگران نه می توانند ما را بدبخت کنند و نه خوشبخت. تمام چیزی که از دیگران می توانیم بگیریم و تمام چیزی که به دیگران می توانیم بدهیم، اطلاعات است.اطلاعات ما را به هیچ کاری وادار نمی کند، پس می توانیم اطلاعات را نادیده بگیریم. اطلاعات نمی توانند ما را کنترل کنند، بلکه ما بر اساس اطلاعات انتخاب می کنیم.نظریه انتخاب دکتر علی صاحبی  (ترجمه کتاب تئوری انتخاب) نیز چنین عنوان می کند.

 فصل دوم : نیازهای اساسی و احساسات

“اطرافیان ما همگی می خواهند طبق میل و خواست آنها عمل کنیم، درنتیجه خیلی سریع به روان شناسی کنترل بیرونی عادت می کنیم، چیزی که در این میان یاد نمی گیریم، انگیزش درونی است.”

ما 5 نیاز اصلی داریم و تمام تلاش ما برآورده شده این 5 نیاز است 

  • بقا
  • عشق و تعلق خاطر
  • قدرت
  • آزادی
  • تفریح

انگیزه تمام رفتارهای ما این است که تا حد امکان و عمدتا احساس خوبی داشته باشیم. با رفتن از کودکی به سمت بزرگسالی، متوجه می شویم که داشتن احساسات خوب به تدریج سخت تر می شود، چون روابطمان با مردم پیچیده تر می شود. روابط ما با آدم هایی که به انها احتیاج داریم، نقش مهمی در اعمالی که انتخاب می کنیم، دارند، طبق تئوری انتخاب اگر یک روز صبح بیدار شوید و احساس بدبختی کنید، مطمئن باشید یک یا چند مورد از پنج نیاز اصلی شما برآورده نشده است.

فصل سوم : دنیای کیفی شما

هر یک از ما یک دنیای مطلوب برای خود متصور شده ایم و بیشتر ادراکات ما بر آن اساس است :

ما واقعیت را آنگونه که دوست داریم، ادراک می کنیم.انسانها عمدتا در مورد نیازهای اساسی خود نمی دانند، آنها فقط در مورد احساسشان می دانند و اینکه دوست دارند احساس خوبی داشته باشند.

فصل چهارم : رفتارکلی

آنچه از آن شکایت می کنیم را خودمان انتخاب کرده ایم . و ضمنا یاد می گیریم به انتخاب های بهتری دست بزنیم و بر مشکلات و شکایات فایق بشویم.

(تئوری انتخاب و افسردگی) موقع بروز افکار، رفتارها و احساساتی مانند افسردگی بجای اینکه بگوییم من افسرده ام، باید بگویید من خودم را افسرده کرده ام. این باعث می شود که بفهمیم خودمان رفتارمان را انتخاب کرده ایم و مهمتر از آن می توانیم انتخاب های دیگری هم داشته باشیم.

فصل پنجم :تعارض و واقعیت درمانی

برای اینکه تعارض ها از بین برود باید به این نکته توجه داشته باشید “ما فقط می توانیم خودمان را تغییر دهیم.”

فصل ششم : خلاقیت

زندگی بدون خلاقیت ارزش ادامه دادن ندارد. در مغز یک دستگاه خلاق وجود دارد که خلاقیت را به رفتارهای کلی می افزاید و حتی موقع خواب هم عمل می کند. البته همین دستگاه خلاق می تواند با خلق رفتارهای خودمخرب صدمات زیادی به انسان بزند. اما تقریبا در تمام موارد می توانیم با بهبود بخشیدن به روابطمان این رفتار و اعمال را کنار بزنیم.

 

فصل هفتم:  عشق و ازدواج

هرگاه مشکلی پیدا شد باید از خود بپرسید آیا اگر این حرف را بزنم یا این رفتار را بکنم به هم نزدیکتر خواهیم شد یا دورتر؟ با پرسیدن این سوال دیگر غرزدن، شکایت و انتقاد وجود نخواهد داشت. باید بدانید که حرفهایتان در زندگی زناشویی روی زندگی مشترکتان تأثیر می گذارد.

فصل هشتم : اعتماد و خانواده شما

با کنترل کردن فرزندمان، تنها حربه ای که با آن می توانیم روی فرزندان قدری کنترل داشته باشیم یعنی رابطه را خراب می کنیم.

از خودتان بپرسید اگر فلان کار را بکنم به فرزندم نزدیکتر خواهم شد یا نه!

فصل نهم : تئوری انتخاب در محیط کار

اگر مدیران بدنبال کار باکیفیت هستند، ترس بدترین راهبرد برای رسیدن به آن است. چرا که مدیریت ریاستی باعث می شود که کارمندان، مدیران بالا دستی را در دنیای کیفی خود جا ندهند و قانون جنگل حکمفرما گردد. ممکن است کارمندان دست و حتی مغزشان را به رئیس خود بسپارند ولی انها قلب خود را فقط به یک رهبر می دهند. باید مدیریت هدایتی حکمفرما گردد. در مدیریت هدایتی، پیام ما دلسوز تو هستیم، محوریت دارد. مدیران هدایتگر می دانند که دلسوزی هیچ هزینه ای ندارد ولی برگشت فراوانی دارد. مدیران هدایتگر پیوسته این سوال اصلی تئوری انتخاب را از خود می پرسند، اگر این کار را بکنم آیا به زیردستانم نزدیک می شوم یا از آنها دور می شوم. 

فصل دهم : اجتماع کیفی

اگر حتی افراد نزدیکتان هم از تئوری انتخاب استفاده نکنند باز هم به نفع شماست که از آن پیروی کنید. اجتماع کیفی کاملا متعهد به تئوری انتخاب است. در چنین اجتماعی افراد قبل از انجام هرکاری از خود خواهند پرسید آیا این کاری که می خواهم انجام دهم مرا به دیگران نزدیک یا از آنها دور می کند. این همان ترجمه کتاب تئوری انتخاب است.

اگر مایلید از مشاوره کسب و کار استفاده کنید، همین الان کلمه مشاوره را به شماره 09170808088 ارسال کنید.

اگر مایلید اصول مدیریت کسب و کار را حرفه ای و کاربردی بیاموزید کلیک کنید

به Clubhouse مهدی حسینی بپیوندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *