بازاریابی و فروش, مدیریت کسب و کار

بازاریابی سبز و سبز شویی چیست؟

بازاریابی سبز و سبز شویی چیست؟

سبزشویی و بازاریابی سبز، بازاریابی اجتماعی چیست؟سازمان ها و شرکت ها دریافته اند برای بقا و رشد نیاز به بازاریابی به شیوه های متفاوت دارند، یکی از آن شیوه های  بازاریابی سبز است در این مقاله شما را با مفاهیم سبزشویی و بازاریابی سبز و ضرورت پیاده سازی آن آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.بازاریابی سبز به این معنا است که شرکت ها در زمان تولید محصولات خود علاوه بر شناسایی و رفع نیازهای مشتریان و بالابردن سود سهامداران باید به فکر محیط زیست هم باشند، افزایش آلودگی ها و خطرات زیست محیطی همه و همه مواردی هستند که تولیدکنندگان و یا عرضه کنندگان خدمات باید به آنها توجه کنند.در این روش  توجه ما باید به همه موجودات و انسان ها باشد تا  تولید یا مصرف محصولات ما برای محیط زیست آنها حداقل خطر را داشته باشد، این روش از بازاریابی به شکلی مسئولیت اجتماعی محسوب می شود.در علم بازاریابی و فروش با انواع مختلفی از بازاریابی ها روبرو هستیم مثل بازاریابی سبز، بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی شبکه ای و …این مدل بازاریابی با بازاریابی شبکه های اجتماعی متفاوت است در این مقاله قصد داریم تفاوت بازاریابی اجتماعی و بازاریابی مارکتینگ را به شما بگوییم.در بازاریابی، هدف ما جذب مشتری و سودآوری است در واقع محصول و خدمات خود را به بازار هدف و مشتریان معرفی می کنیم و هدف اصلی ما سودآوری است. اما در بازاریابی اجتماعی با هدف ارتقا وضعیت اجتماعی، اقتصادی ، محیط زیست و سلامتی اجتماع، مشتریان یا در حقیقت مخاطبین را انتخاب می کنیم و برای بهبود وضعیت، کمپین های اجتماعی راه می اندازیم این کمپین ها می تواند با حمایت ارگان ها و سازمان های دولتی باشد.

“در این روش بازاریابی  از اصول و ابزارهای بازاریابی جهت رسیدن به اهداف مطلوب اجتماعی استفاده می کند و هدف آن به‌جای اهداف شخصی و منافع سازمانی، منافع جامعه است.”

تکنیک های بازاریابی و فروش

 بازاریابی اجتماعی چیست؟

نمونه هایی از بازاریابی اجتماعی

چه کشورهایی در اجرا و پیاده سازی این روش بازاریابی پیشگام هستند؟

  • کشور کانادا برای ارتقای سلامت جامعه از این روش  استفاده می کند.
  • کشور انگلیس جهت ارتقا خدمات بهداشتی از این روش استفاده می کند.
  • کشور استرالیا از این طرح برای مقابله با مواد مخدر و الکل استفاده می کند.

تاریخچه ی به وجود آمدن :

بازاریابی اجتماعی برای نخستین بار در سال ۱۹۷۱ از سوی جرالد زالتمن (Gerald Zaltman) و فیلیپ کاتلر  (Philip Kotler) در یک مقاله با عنوان “رویکردی بر تغییرات اجتماعی برنامه ریزی شده” مطرح شد. از آن تاریخ به بعد، بازاریابان همواره به دنبال اصلاح ایده‌ها، تولید استراتژی‌های جدید و تغییراتی گسترده برای ایجاد تحولاتی در رفتارهای اجتماعی بوده‌اند. این روزها، موضوعاتی در حوزه سلامت و محیط زیست در صدر کمپین‌های بازاریابی در اجتماع قرار گرفته است.

مراحل پیاده سازی و اجرا:

مراحل پیاده سازی و اجرا بازاریابی اجتماعی

۱) برنامه ریزی اولیه: شناسایی مشکل، گروه مخاطب و محیطی که قرار است برنامه در آن اجرا شود.

۲) تحلیل مشتری: تقسیم بندی مشتریان و شناسایی نیازهای آن ها

۳) تحلیل بازار: ارزیابی بازار برای شناخت رقبا، شرکا، سیستم های حمایتی و …

۴) تحلیل کانال های ارتباطی: شناسایی کانال و تعیین نحوه استفاده و همکاری با آن ها

۵) پیش آزمون: با آزمون پیام ها و مواد تولید شده در گروه مخاطب، نقایص آن برطرف می گردد. این مرحله توسط مشاوران به دقت بررسی و کنترل می گردد

۶) مداخله: برنامه به صورتی که طراحی شده، اجرا می شود.

۷) ارزیابی و بازخوردها: تاثیرات اجرای برنامه بر گروه مخاطب سنجیده می شود.(باید توجه داشت که این مرحله از برنامه در تمامی فرآیند بازاریابی اجتماعی جاری خواهد بود)

در نظر داشته باشید که هدف اصلی این نوع بازاریابی تأثیرگذاری بر رفتارهای اجتماعی و انسانی است. در بازاریابی اجتماعی کسب سود و منافع شخصی اولویت اصلی به شمار نمی‌رود.

این موضوع درست که قیمت کالا برای خرید مشتریان بسیار مهم است اما باید به این موضوع توجه داشت که مشتریان حاضرند بهای بیشتری پرداخت کنند اما کالایی را خریداری کنند که به محیط زیست آسیب کمتری برساند. همین عامل باعث بالا بردن سود سازمانی در بلند مدت خواهد شد اما باید استراتژی سازمان شما با اهداف بلند مدت منطبق باشد.

شیوه بازاریابی سبز امروزه به یک مزیت رقابتی برای سازمان ها تبدیل شده است تا حدی  که از آن با عنوان کلید طلایی بازاریابی هزاره سوم یاد می‌شود. کلماتی مانند دوستدار محیط‌ زیست، زیست سازگار، زیست تخریب ‌ناپذیر، صد درصد طبیعی، دوستدار زمین، قابل بازیافت، بدون فسفات، سازگار با لایه اُزن و… نمونه‌هایی از این نوع هستند و امروزه استفاده از چنین اصطلاحاتی رو به گسترش است.

سبزشویی چیست؟

این واژه مانند واژه پول شویی بار منفی دارد، سازمان هایی با واژه های دروغین در صدد فریب دوستداران محیط زیست هستند. شعارهای دروغین، برچسب و بسته بندی های گمراه کننده از نمونه کارهایی است که بسیاری از سازمان ها برای سود بیشتر و گمراه کردن مشتریان به کار می برند.

اگر محصولی را تولید می کنید در صورتی می توانید بازاریابی سبز داشته باشید که محصول شما از شروع مرحله تولید تا بسته بندی و رسیدن به دست مشتریان کمترین ضرر را به محیط زیست برساند و شرایط بازیافت آن فراهم باشد.

برای مثال ویژگی فاقد کلروفلوئوروکربن امتیازی برای محصول محسوب نمی‌شود؛ چراکه براساس قانون استفاده از این ماده در تمامی تولیدات غیر قانونی اعلام شده است و سازمانی که استفاده نکردن از این نوع ماده را نوعی بازاریابی سبز بداند مشتریان خود را فریب داده است.

در اینجا مثالی از صنایع خدماتی می زنیم:

برای نمونه، گردشگری یک فعالیت خدماتی محسوب می شود، به نظر شما چگونه می توان  سبزشویی را برای این نوع فعالیت مثال زد؟

گردشگری و طبیعت گردی اگر همراه با ملاحظات زیست محیطی از جمله آلوده نکردن محیط و رودخانه ، آسیب نرساندن به گیاهان و جانوران انجام شود و تعداد گردشگران منطقه محدود باشد این فعالیت مثبت بوده و می توان گفت کهاین روش سبز است اما اگر همه اینها در حد شعار باشد تبدیل به سبزشویی شده و فریبی برای مشتریان بیش نیست.

برای پیاده سازی  در سازمان خود از کجا شروع کنیم؟

در راستای تحقق این هدف، می‌توان از تبلیغاتی با مضمون مزایای محصولات سبز و مضرات بی‌توجهی به محیط زیست، در نظر گرفتن تشویق‌های مادی برای خریداران سبز و سایر اقداماتی از این قبیل استفاده کرد.

 اما رفتار خرید سبز تنها با آگاهی از خصوصیات محصولات سبز به دست نمی‌آید بلکه فرآیند خرید متاثر از عوامل گوناگونی مثل قیمت، تاثیر فعالیت‌های ارتقای فروش، میزان در دسترس بودن کالا و ترجیحات مصرف ‌کننده است که در عرضه محصول مورد تقاضا، توجه به تفاوت‌های هر گروه در هر بخش الزامی است.

 بازاریابان از طریق انتخاب مواد اولیه مصرفی سبز، به‌کارگیری منابع انرژی‌ که کمترین ضرر را برای محیط زیست دارند، فرآیند تولید سبز، بسته ‌بندی، فروش و عرضه سبز محصولات، در جهت انجام مسئولیت خود در راستای بازاریابی سبز و حفظ محیط ‌زیست قدم بردارید.

 

اگر در زمینه مدیریت سازمان و منابع انسانی خود دچار مشکل هستید می توانید اطلاعات دوره بیزینس کوچینگ را مطالعه کنید، تنها با یک کلیک اطلاعات کاملی از بیزینس کوچینگ به دست آورید.

 

درباره مهدی حسینی مدرس و مشاور

 

برای دریافت جدیدترین مقالات و اخبار ایمیل خود را وارد کنید

[mc4wp_form id=”6908″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *