مدیریت کسب و کار

مديريت يا رهبري کدام يک براى موفقيت يک سازمان مورد نياز است؟

مديريت يا رهبري کدام يک براى موفقيت يک سازمان مورد نياز است؟

مديريت يا رهبري کدام يک براى موفقيت يک سازمان مورد نياز است؟ این سوالی است که اکثر مدیران با آن درگیر هستند در این مقاله قصد داریم به این سوال شما پاسخ دهیم و تعریف رهبری و تعریف مدیریت را برای شما بازگو کنیم.

تعریف رهبری

منظور از رهبرى به طور عام، تأثير گذارى بر افراد و انگيزش آنان به طورى است که از روى ميل، علاقه و با اشتياق براى دستيابى به هدف هاى گروهى تلاش کنند.

رهبری یک هنر است که پیروان به دلخواه خود از رهبر اطاعت می کنند تا به هدف گروهی برسند.

 

تعريف مديريت
فرآيند برنامه ريزي، سازماندهي، هدايت و نظارت بر کار اعضاى سازمان و کاربرد کليه منابع قابل دسترسى براى رسيدن به هدفهاى تعيين شده سازمان را «مديريت» مى گويند.

 

برخى از خصوصيات عمده براى رهبران 

1- هوش: تحقيقات انجام شده بر روى رهبران موفق سازمانى نشان مى دهد که هوش آنان از ميانگين هوش پيروان و زيردستانشان بيشتر است.
2- بلوغ اجتماعى و وسعت ديد: رهبران از جهت عاطفى با ثبات و داراى اعتماد به نفس اند و نسبت به مسايل و رويدادهاى اطراف خود ديد و بينش وسيعى دارند.
3- رهبران شخصيت برونگرا دارند.
4- انگيزه هاى توفيق طلبى و نيل به هدف: رهبران داراى انگيزه هاى قوى براى موفقيت هستند و توفيق طلب اند.
5- خصوصيات شغلى مانند پشتکار و تلاش و ابداع و ابتکار.
6- خصوصيات اجتماعى مانند مرتب اجتماعى و سياسى.
7- انسانگرايى: انسانگرايى و تاکيد بر ارزش انسانها خصوصيت بارز ديگر رهبران موفق است.

اگر مایلید از دوره های تخصصی مدیریت کسب و کار را استفاده کنید و صفر تا صد مدیریت و رهبری کسب و کار را بیاموزید همین الان کلمه دوره بیزینس کوچینگ را به شماره 09170808088 ارسال کنید.

 

مهارتهاى مورد نياز مديران

1- مهارتهاى ادارکى:

مهارتهاى ادارکى توانايى تحليل موقعيت و تعيين ريشه مسايل و تدوين برنامه مناسب را به مدير مى دهند. اين مهارتها خصوصاً براى مديران عالى سازمان که بايد اهداف وسيع و برنامه هاى بلند مدت سازمان را براى آينده طرح ريزى کنند، ضرورى است.

2- مهارتهاى انسانى:

اين مهارتها به مدير امکان مى دهند تا با افراد، در کنار آنها و به طور موثر با آنها کار کند.

3- مهارتهاى فنى:

اين مهارتها به معنى توانايى به کار بردن ابزار، شيوه ها و دانش مورد نياز براى اجراى يک زمينه تخصصى است.

وظايف مدير

1- برنامه ريزى: مدير اهداف سازمان در درجه اول تعريف مى کند سپس با تعيين راهبرد تحقق اين اهداف و ايجاد مجموعه اى از برنامه ها براى يکپارچه و هماهنگ کردن فعاليت در جهت نيل به اين هدف ها گام بر مى دارد.

 

2- سازماندهى: مدير مشخص مى کند که در يک سازمان چه وظايفى بايد اجرا شوند و چه کسانى بايد اين وظايف را انجام دهند.

3- هدايت: مدير فعاليت هاى افراد سازمان را هدايت مى کند و آنها را هماهنگ مى کند و با ايجاد انگيزه در زيردستان فعاليت هاى آن را جهت مى دهد، موثرترين مجارى ارتباط را انتخاب و تعارض ميان اعضاى سازمان را بر طرف مى کند.

 

4- نظارت: مدير براى اطمينان از اجراى درست و به موقع همه کارها عملکرد سازمان را ارزيابى مى کند و عملکرد واقعى سازمان را با هدفهايى که از قبل تعيين شده بود، مقايسه مى کند تا اگر انحراف هايى از برنامه هاى تعيين شده مشاهده شد، آنها را اصلاح کند.

 

5- خلاقيت: مدير براى آنکه با تحولات شتابان انديشه ها سازگار شد و در صحنه رقابت با رقباى متعدد دوام بياورد، بايد شرايط لازم را براى بروز خلاقيت يعنى پيدايش انديشه هاى نو در افراد سازمان به وجود آورد.

 

اگر مایلید از دوره های تخصصی مدیریت کسب و کار را استفاده کنید و صفر تا صد مدیریت و رهبری کسب و کار را بیاموزید همین الان کلمه دوره بیزینس کوچینگ را به شماره 09170808088 ارسال کنید.

 

اگر مایلید اصول مدیریت کسب و کار را حرفه ای و کاربردی بیاموزید کلیک کنید

دوره بیزینس کوچینگ

 

اگر مایلید در زمینه دوره بیزینس کوچینگ مشاوره تخصصی دریافت کنید کلمه دوره بیزینس کوچینگ را به 09170808088 ارسال کنید

 

کلاب هاوس مهدی حسینی

به Clubhouse مهدی حسینی بپیوندید

 

در این مقاله مديريت يا رهبري کدام يک براى موفقيت يک سازمان مورد نياز است؟ را توضیح دادیم .اگر مایلید از مشاوره مهدی حسینی استفاده کنید کلیک کنید.

اگر مایلید در زمینه فروش و بازاریابی ، مدیریت کسب و کار ، منابع انسانی ، برندینگ، مشاوره تخصصی دریافت کنید کلمه مشاوره را به شماره 09170808088 پیامک کنید.

 

برای دریافت جدیدترین مقالات و اخبار ایمیل خود را وارد کنید

[mc4wp_form id=”6908″]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *