مدیریت کسب و کار

چگونه رقبا را تحلیل کنیم؟

چگونه رقبا را تحلیل کنیم؟

بحث تحلیل رقبا یک بحث جدی و مفصل است که در این مقاله از سری مقالات بازاریابی سعی کرده ایم چند نکته مهم در تحلیل رقبا را با یکدیگر مرور کنیم. در ابتدا پیشنهاد می دهیم در محل کار خود یک تابلو یا جدول تهیه نمایید. در این جدول نام و نقطه قوت و ضعف رقبای خود را بنویسید و در مکانی قرار دهید که خودتان و تمام کارمندان هر روز آن را ببینید.


نمونه تحلیل رقبا

چگونه رقبا را تحلیل کنیم؟


مانند رقبا فکر کنید!


اگر به دنبال سهمی در بازار هستید، پس از تحلیل رقبا باید با یک استراتژی مناسب ، مانند رقیبان موفق خود فکر کنید و عمل کنید. یک رقیب باهوش از صبح که بیدار می شود چه فکری در سر دارد؟

چگونه شرکت رقیب را از دور خارج کنم، چگونه محصولات را با قیمت کمتری وارد بازار کنم، چگونه مشتریان رقیب را به سمت خودم جذب کنم، چگونه نمونه محصول مرغوب رقیب را با کیفیت بهتر تولید کنم و…

رقیبی که باهوش باشد، تمام مدت به این سوالات فکر می کند. بنابراین شما هم باید بر روی همین مسائل متمرکز باشید و پس از نتیجه گیری دست به عمل بزنید.

 


4 عنصر اصلی در تحلیل رقبا


زمانی که شما تصمیم به تحلیل رقبا می گیرید، فقط باید روی 4 موضوع متمرکز شوید تا در پایان به یک تحلیل عالی از رقبای خود برسید. این 4 مورد عبارتند از نقاط ضعف، نقاط قوت، تهدید ها و فرصت ها. شما برای تحلیل رقبا فقط کافیست این 4 موضوع را درباره ی رقبای خود بررسی کنید.

جدول تحلیل رقبا


تحقیقات اساسی!


شما تا نیاز مشتریان خود را ندانید، نمی توانید افزایش فروش محصول یا خدمات خود را شاهد باشید. شما قبل از تحلیل رقبا ، اگر یک  تحقیق از مشتریان خود داشته باشید، راه را برای خود هموار کرده اید. این تکنیک را پیشنهاد می دهیم امتحان کنید: با 15 مشتری آخری که داشته اید تماس بگیرید. اول از هر چیز از آن ها تشکر کنید بابت خریدی که از شما داشته اند. سپس به مشتریان بگویید که در حال تحقیق درباره شرکت هستید و بپرسید که چرا ترجیح دادند که از شما خرید کنند بجای رقبای شما؟

پاسخ هایی که می شنوید می تواند شما را شگفت زده کند. پاسخ ها می تواند استراتژی شما را تغییر دهد و باعث افزایش فروش شما شود. شما باید بر روی دلیل اصلی خرید آن ها تمرکز کنید تا به یک استراتژی مناسب دست یابید.

 


محاسن و معایب رقبا!


اگر می خواهید در تحلیل رقبا موفق باشید، باید محاسن و معایب رقیب خود را بدانید. منظور ما محاسن و معایبی است که در محصول، خدمات یا استراتژی رقبای شما وجود دارد. سوالاتی که از رقیب خود دارید را جایی بنویسید که همیشه جلو چشمتان باشد. همچنین آگاه باشید زمانی که شما رقبای موفق خود را تحسین می کنید، نکات مثبت زیادی را از آن ها فرا می گیرید، در غیر این صورت شما هیچوقت نمی توانید نکات مثبتی که باعث پیشرفتشان شده است را ببینید. ما قصد تخریب رقیب را نداریم، فقط می خواهیم از آن ها یاد بگیریم و فروش خود را افزایش دهیم.

مراحل تجزیه و تحلیل رقبا


مشتری ها را رها نکنید!


یک لیست از مشتریانی تهیه کنید که قصد خرید داشته و پشیمان شده اند و مشتریانی که از رقبای شما خرید کرده اند. این لیست می تواند تعداد زیادی مشتری را به سمت شما بکشاند، البته اگر در تحلیل رقبا هوشمندانه عمل کرده باشید. یک فرد خوش صحبت به عنوان مسئول فروش باید تماس بگیرد و ضمن عذخواهی بابت تماس، در کمال احترام از آن ها دلیل خرید از رقبا را بپرسد. پاسخ هایی که دریافت می کنید شما را شگفت زده خواهد کرد. پرسش ها می تواند نقشه راه شما باشد.

 


نوبت خودتان است


اگر مراحل قبل را کامل اجرا کرده باشید، هم اکنون زمان آن رسیده است که پس از تحلیل رقبا ، نقاط قوت و ضعف خود را بررسی کنید. در این مرحله شما فقط باید از خودتان سوالاتی بپرسید که در ادامه به آن ها می پردازیم:

1- کدام محصول یا خدمات شما بیشتر مورد علاقه مشتریان است؟

2- محصول مورد علاقه مشتری شما، چه ویژگی هایی دارد؟

3- کدام ویژگی محصول شما همسو با سلیقه تمام مشتریان است؟

4- محصول یا خدمات شما، چه ضعفی در مقابل رقبا دارد؟

5- برای جبران این ضعف ها چه فکری کرده اید؟

 

کلام پایانی

تمامی مطالبی که در مقاله ی ( چگونه رقبا را تحلیل کنیم؟ ) خواندیم، پیرامون بحث تحلیل رقبا بود. همچنین شما می توانید در قسمت مقاله های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ ، مقاله های بیشتری، با هدف افزایش فروش مطالعه فرمایید.

جهت خواندن مقاله استراتژی بازاریابی به زبان ساده! کلیک کنید

🔴 بی صبرانه منتظر نظر، انتقاد یا پیشنهاد شما در بخش دیدگاه هستیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *